غرس نهال به مناسبت روز ملی تایلند در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

بازدید: 35 بازدید

در مراسمی با حضور آقای وراووت پونگ پراپاپانت (Worawoot Pongprapant) سفیر کشور پادشاهی تایلند، در تاریخ 5 مرداد 1401، تعدادی نهال به مناسبت روز ملی تایلند در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران کاشته شد. در این مراسم که با حضور دکتر علی علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و تعدادی از مسئولین آن و همچنین برخی از اعضای سفارت تایلند برگزار شد، پس از خوشامدگویی از سوی دکتر ثاقب طالبی، سرپرست معاونت پژوهشی مؤسسه، دکتر علیزاده به ایراد سخن پرداخت. ایشان با قدردانی از حضور سفیر تایلند و همراهانشان، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران را یک اثر تاریخی، فرهنگی و آکادمیک عنوان کردند که از دیرباز روابط خوبی با بسیاری از مراکز علمی و فرهنگی دنیا برقرار کرده است و همواره با همکاری با مراکز علمی و نیز باغ‌های گیاه‌شناسی دنیا سعی در گسترش روابط و نیز تقویت دوجانبة برای گسترش تنوع زیستی باغ های گیاه‌شناسی ملی را داشته است. ایشان در ادامه ضمن اظهار خوشحالی از اینکه باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، زمینه و بستری را برای تقویت و تحکیم روابط دوستانه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و علمی بین کشور ایران و تایلند فراهم کرده است، گفتند: امروز نقطة عطفی‌ در توسعة روابط همه‌جانبة فرهنگی، اجتماعی، علمی و آکادمیک بین کشور دوست‌مان تایلند و جمهوری اسلامی ایران است و اظهار امیدواری کردند که کاشت چند نهال، دریچه‌ای برای گسترش روابط علمی و آکادمیک بین باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و کلیة مراکز علمی مرتبط در کشور دوست، تایلند، باشد. ضمن آنکه همکاری و استفاده از تجارب دو کشور در حفظ ذخایر ژنتیکی، تقویت بانک‌های ژن، غنی‌سازی باغ‌های گیاه‌شناسی دو کشور با تبادل بذور و سایر اندام‌های تکثیری گونه‌های گیاهی دو کشور، از جمله زمینه‌هایی‌ است که امید داریم از این پس تقویت و سرعت یابد.

سپس سفیر تایلند ضمن تشکر از مسئولان مؤسسه و باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، از این اتفاق به نیکی یاد کرده و از پذیرش پیشنهاد سفارت کشور پادشاهی تایلند برای کاشت درختان شکوفه گیلاس تایلندی اظهار خوشحالی نمودند. ایشان اضافه کردند که با وجود ارتباطات دیرینه بین دو کشور، طی بازدید از نقاط مختلف کشور ایران، موزه‌ها و سایر مراکز فرهنگی هیچ‌گونه اثر و ردی از حضور کشور تایلند دیده نمی‌شود. ولی در پی بازدید از باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و دیدن قطعات چین و ژاپن و اروپا و امریکا به این فکر افتادند که شاید بتوانند یک یادگاری از تایلند در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران بجا بگذارند، لذا با پیشنهاد کاشت درختان شکوفه گیلاس تایلندی و نام‌گذاری قسمتی از خیابان به نام بلوار تایلند از پذیرش آن توسط موسسه بسیار خشنود هستند. کاشت این درختان در روز 27 جولای یعنی روز ملی این کشور و هم‌زمان با سالروز تولد پادشاه تایلند نمایشگر یک اقدام فرهنگی با حسن نیت از طرف هر دو ارگان است.

 

پس از آن رئیس مؤسسه و سفیر تایلند تفاهم‌نامه‌ای را برای همکاری میان باغ گیاه‌شناسی ملی ایران و کشور تایلند به امضا رساندند، که به موجب آن باغ گیاه‌شناسی ملی ایران با دریافت بذر درخت شکوفه گیلاس از سفارت تایلند، اقدام به پرورش و تولید نهال آنها می‌نماید. این نهال‌های تولیدی، در زمان مناسب، در محل در نظر گرفته شده در باغ، به‌نام “بلوار تایلند” کاشته خواهند شد.

 

در ادامه شرکت‌کنندگان برای غرس نهال به محل درنظرگرفته‌شده در باغ گیاه‌شناسی ملی ایران مراجعه و اقدام به کاشت نهال کردند.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی اخبار ویژه
اشتراک گذاری
ورود به سایت