درسومین کنفرانس ملی پدافند غیرعامل برتوجه به نقش تهدیدات غیرعامل وبیوتروریسم در بخش کشاورزی تاکیدشد

بازدید: 58 بازدید

به گزارش روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل در بخش کشاورزی به همت سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان پدافند غیرعامل کشور و مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) دوشنبه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷  با حضور دکتر محمد علی نجفی استاندار البرز، دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، معاونان ، روسای موسسه ها و مراکز تحقیقاتی، محققان و اصحاب رسانه در سالن همایش های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر  برگزار شد. این کنفرانس با هدف تبادل نظر متخصصان بخش کشاورزی و جمع بندی دیدگاه علمی و تجربی موجود در زمینه پدافند غیرعامل به منظور مدیریت تهدیدات زیستی برگزارشد. 

      دکتر اسکندر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تشریح این که پدافند غیرعامل نوعی از دفاع بدون وابستگی به جنگ افزارهای نظامی است ابراز داشت: امروز  در تعاملات بین المللی تاثیر اقتدار بر مفاهیم اخلاقی اولویت دارد و به مرور زمان مفهوم اقتدار که شامل قدرت اقتصادی و نیروی نظامی است تحت تاثیر تهدیدات غیرعامل قرار می گیرد. وی با اشاره به مراحل تکامل تمدن بشری و انقلاب صنعتی بیان داشت: از سال ۲۰۱۵ تاکنون جهان وارد عصر هوشمند سازی شده است و بدنبال آن بخش کشاورزی از مرحله مزرعه به گلخانه و از آن به مرحله “کارخانه تولید” وارد گردیده و به همین مناسبت تولید ناخالص ملی نقش مهمی دراقتصاد و اقتدار هر کشور دارد.  دکتر زند خاطر نشان ساخت: با پیشرفت های صنعتی گستره پدافند غیرعامل گسترش می یابد و مقولاتی چون افزایش ثروت و تولید ناخالص ملی از ارکان آن قرار دارد ؛بنابراین با تقویت بنیه اقتصادی و توجه به توسعه پایدار بخش کشاورزی می توانیم کمک شایانی به پدافند غیرعامل داشته باشیم. وی با اشاره به اهمیت امنیت غذایی مردم ابراز داشت: یکی از ستون های اصلی کشور امنیت غذایی است و مراقبت از آن وظیفه بزرگ پدافند غیرعامل میباشد، در این مقوله ما با سه تهدید مواجه هستیم یکی از آنها عوامل پیش بینی نشده مانند سرما گرما(عوامل طبیعی)  و یا تهدید  اقتصادی مانند سرمایه گذاری در بخش تولید است، موضوع بعدی عدم توجه به علم و دانش است که به تولید لطمه وارد می نماید که می تواند شامل عدم توجه به شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی باشد و سوم حرکت های حساب شده است که امروز بیشتر بر روی این مقوله تاکید می شود. دکتر زند تشویق سیاست های غلط را لطمه ای به امنیت غذایی کشور دانست و بیان داشت: نباید اجازه دهیم سیاست های بخش کشاورزی به سمتی رود که موجب انحرافات غیرقابل برگشت باشد ما در هریک از ارکان بخش کشاورزی شامل آب، خاک، ذخایر ژنتیکی، سرمایه، بازار، تکنولوژی و نیروی ماهر امکان آسیب پذیری داریم و باید برای ایمن سازی آن دقت لازم را داشته باشیم.

      دکتر علی علیزاده علی آبادی دبیرعلمی کنفرانس با ارائه گزارش فعالیت و برنامه کنفرانس ابراز داشت: با تعیین و ابلاغ احکام اعضای شورای سیاست گذاری کنفرانس در دی ماه ۹۶ کارها برای برگزاری هرچه بهتر کنفرانس آغاز شد و ساب پورتال کنفرانس هم تحت پورتال سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی آغاز به کار نمود و اطلاعات برنامه ها را در اختیار متخصصان قرارداد، سپس تعداد ۳۶۶ فقره مقاله و ۱۱۴ پوستر دریافت شد که تعداد ۲۲ مقاله و سخنرانی مورد قبول قرار گرفت. وی در رابطه با تعداد ۲۳۰ مقاله دیگر عنوان داشت: تعداد مقالات ردشده نه به دلیل محتوای پایین، بلکه بیشتر برای عدم ارتباط و یا ارتباط ضعیف با موضوعات پدافند غیرعامل بوده است و ما ضمن احترام به همه نویسندگان مقالات از پذیرفته شدن همه آنها معذوریم. وی برنامه کنفرانس را در بعداز ظهر شامل تشکیل سه نشست تخصصی و ارائه مقالات در حوزه های ذکرشده، برشمرد.

       دکتر محمد علی نجفی استاندار البرز با اشاره به مشارکت در تدوین طرح های پدافند غیر عامل در استان، برگزاری این کنفرانس را فرصت خوبی برای استان البرز و افزایش سرمایه گذاری دانست و بیان داشت: استانداری البرز در راستای برگزاری دوره های آموزشی و نشست های تخصصی  در این حوزه، اقدام به برگزاری “کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی” با رویکرد غیردولتی نموده است. دکتر نجفی استان البرز را قطب کشاورزی با پتانسیل بسیار زیاد و راه ترانزیت نام برد و افزود: در کنار استعدادهای استان مشکلات عدیده ای هم وجود دارد که باید مرتفع گردد. وی بیان داشت: با جدیتی که در بخش کشاورزی وجود دارد می توانیم از فرصت های خوب کشور بهره بگیریم همچنین اقدامات خوبی در پدافند غیرعامل شکل گرفته و ما می توانیم شرائطی را بوجود آوریم تا با پیش بینی مشکلات آتی از صدمه و آسیب ها مخصوصا دشمنی ها در حوزه های مختلف مانند کشاورزی و سایر موارد نوین مانند تهدیدات سایبری جلوگیری نماییم.

       دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با ذکر از خودگذشتگی های شهدای دفاع مقدس، شهدای حرم و شهدای جهاد سازندگی ابراز داشت: رزمندگان و شهداء در دفاع مقدس با تلاش همه جانبه خود، تکلیف ما را بیشتر نموده اند . وی با تقدیر از برگزار کنندگان کنفرانس ابراز داشت: پدافند غیرعامل مصون سازی  کشور، زیرساختها، مردم و دستگاه های اجرایی در برابر تهدیدات می باشد باید تلاش نماییم چنانچه تهدیدی عملی شد اثری در کشور نداشته باشد. وی با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر بی اثر سازی اثر تهدیدها بر کشور خاطرنشان ساخت: ما سعی داریم تهدیدها را تشخیص داده و برای مقابله با آن هشدارهای لازم را انجام دهیم همچنین آسیب پذیری را کاهش داده پیامدها را در سطح قابل تحمل مدیریت نماییم . وی با تقسیم بندی انواع تهدیدها آن را شامل عوامل طبیعی و غیرطبیعی (انسانی) برشمرد و افزود: منشاء عوامل طبیعی ثابت است اگرچه اثر آن می تواند در مکان و زمان های مختلف بایکدیگر تفاوت داشته باشد اما عوامل انسانی بسته به تفکر، اراده، انگیزه و دشمنی های انسان ها علیه یکدیگر، مرتبا در حال تغییر است و محور آن علم ، دانش و تکنولوژی روز دنیا بوده ، بنابراین لازم است مرتبا رصد شده تا تحولات آن شناسایی و خنثی گردد. وی پیشرفت تکنولوِژی را هم تهدید و هم فرصت برشمرد و عنوان داشت: ما می توانیم با در اختیار داشتن علم و دانش روز، تهدیدات را کم کنیم و از آن به سود خود بهره ببریم. وی با تشریح تهدیداتی که در بخش کشاورزی امنیت غذایی را آسیب پذیر می سازد عنوان داشت: اطمینان از محصول کافی، سلامت غذا و حلیت آن از موارد بسیار حائز اهمیت است که سازمان های مسوول و وزارت جهاد کشاورزی باید برای تامین آن کوشش خود را مصروف دارند.                  

       یادآور می شود در طول برگزاری این کنفرانس و کارگاه آموزشی دو روزه برنامه های  مختلفی شامل: نشست های سخنرانی علمی در روز دوشنبه در سه حوزه : “حفظ نباتات و تولیدات گیاهی، “دام، دامپزشکی و آبزیان”، “اقتصاد، توسعه، ترویج و آموزش بخش کشاورزی” بعلاوه پانل های تخصصی در سه بخش پدافند غیر عامل در حوزه حفظ نباتات و تولیدات گیاهی – پدافند غیرعامل در حوزه دام، دامپزشکی و آبزیان همچنین پدافند غیرعامل در حوزه اقتصاد، توسعه، ترویجی و آموزش بخش کشاورزی برگزار می شود.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های بانک ژن
اشتراک گذاری
ورود به سایت