درخواست توقف پروژه بلندمرتبه‌سازی از سوی رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی

بازدید: 38 بازدید

آقای دکتر محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی امروز در نامه‌های جداگانه‌ای با متن زیر خطاب به آقای دکتر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و آقای دکتر زاکانی شهردار تهران خواستار توقف پروژه بلندمرتبه‌سازی در مجاورت باغ گیاه‌شناسی ملی ایران تا اتخاذ تصمیم درست شد.

با احترام و آرزوی توفیق روزافزون، به اطلاع می‌رساند باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به عنوان یکی از گنجینه‌های علمی کشور با قدمتی بیش از 53 سال وظیفه ارزشمند حفاظت از گونه‌های گیاهی را به عهده داشته و با جای دادن بیش از 4000 گونه گیاهی در باغ و حفظ بیش از 4300 گونه در بانک ژن، نقش به‌سزایی در حفظ گونه‌های در معرض خطر انقراض را ایفا می‌نماید. درواقع با این نوع حفاظت که از نوع خارج از رویشگاه محسوب می‌شود کوشش می‌گردد تا برای پایه‌هایی از گیاهانی که در طبیعت به دلایل مختلف از جمله تغییرات اقلیمی، تغییرات کاربری و … در حال از بین رفتن هستند و شاید آخرین آنها در جهان آفرینش هستند امکان ادامه حیات فراهم شود. در حقیقت این باغ پروژه حفاظتی منحصر به‌فرد در خاورمیانه و یکی از بهترین‌ها در دنیا است. به همین دلایل به‌عنوان سـرمایه گرانقـدر ملی و بین‌المللی در تاریخ 10/12/1395 در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت 365 ثبت گردیـد و از سوی سازمان پدافند غیرعامل این مجموعه جزو مراکز حساس و مهم طبقه‌بندی‌شده اعلام گردید.

متأسفانه پیرو توافق شهرداری تهران و بنیاد تعاون ارتش در پهنه‌ای مشرف به این باغ ارزشمند تغییر کاربري روی داده در حالی که  براساس طرح تفصـیلی ابلاغی اولیه منطقه، این پهنه با کاربری آموزشی تعریف شده بود. به یقین این تغییر کاربری و تحقق پروژه بلندمرتبه‌سازی با ساخت چندین برج چند ده طبقه در قالب بیش از 5000 واحد مسکونی، خسارات جبران‌ناپذیر بر این سرمایه ملی و جهانی که یکی از ذخایر ارزشمند بی‌بدیل کشورمان محسوب می‌شود وارد خواهد کرد.

پیشنهاد اصلی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور آن است که پروژه بلندمرتبه‌سازی با همکاری وزارت‌خانه‌های جهاد کشاورزی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شهرداری تهران به مکان دیگری منتقل شود و پهنه یادشده با توجه به همجواری آن با پارک چیتگر، به جنگل‌کاری اختصاص یابد. از این‌رو برای اجتناب از این تهدید برای باغ از حضرت‌عالی تقاضا می‌شود تا زمان تصمیم‌گیری نهایی، پروژه بلندمرتبه‌سازی متوقف شود.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت