استاد محمدرضا مروی مهاجر از میان ما رفت.

بازدید: 30 بازدید

پروفسور محمدرضا مروی مهاجر در سال ۱۳۲۵ در شهر مشهد چشم به جهان گشود. او تحصیلات آکادمیک خود را در سال ۱۳۴۲ و در رشته جنگل‌داری دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران آغاز کرد و به‌عنوان دانشجوی برتر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. سپس در سال ۱۳۴۶ برای ادامه تحصیلات به دانشگاه پلی‌تکنیک زوریخ (سوئیس) رفت و در سال ۱۳۵۳ موفق به اخذ مدرک دکتری در رشته جنگلشناسی از این دانشگاه شد.

تربیت و تعلیم صدها متخصص، پژوهشگر و مدرس و انتشار مقالات و پژوهش‌های متعدد ازجمله یادگارهای ایشان در طول دوره فعالیت دانشگاهی بوده است.

او پس از پایان تحصیلات به کشور بازگشت و به‌عنوان هیئت علمی و مدرس درس جنگلشناسی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. تربیت و تعلیم صدها متخصص، پژوهشگر و مدرس و انتشار مقالات و پژوهش‌های متعدد ازجمله یادگارهای ایشان در طول دوره فعالیت دانشگاهی بوده است، به‌طوری‌که بسیاری از اساتید و پژوهشگران فعلی جنگلشناسی کشور، دانشجوی ایشان بوده اند.

شاید بتوان کتاب ارزشمند “جنگلشناسی و پرورش جنگل” را به‌عنوان مهم‌ترین یادگار مکتوب ایشان دانست که تا سال‌ها منبع درسی دانشجویان و راهنمای کارشناسان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی کشور بوده و خواهد بود.

ایشان در دوره فعالیت خود در دانشگاه تهران، در سمت‌های مدیرگروه جنگل‌داری، معاون پژوهشی دانشکده منابع طبیعی، عضو فرهنگستان علوم و از پایه‌گذاران بخش جنگل در فرهنگستان، مشاور عالی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، مشاور مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در تدوین برنامه‌های راهبردی جنگل کشور و مشاور سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران نیز منشاء خیر و خدمات شایسته بودند.

استاد مدتی را در اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ شمسی به‌عنوان مشاور وزارت جنگل در یکی از ایالت‌های آلمان به فعالیت پرداخت و در سال ۱۳۷۷ با پیگیری مدیران وقت دانشگاه تهران، دوباره به این دانشگاه بازگشت.

استاد مروی مهاجر به متانت و اخلاق شهرت داشت و از این حیث نیز الگوی شایسته‌ای برای دانشجویان بود.

پروفسور مهاجر پیشگام مکتب “جنگلشناسی همگام با طبیعت” در ایران بود.

ایشان به‌خوبی ارزش و اهمیت جنگل‌های ایران را درک کرده بود و همواره برای پایداری و پویایی این جنگل ها تلاش می‌کرد. پروفسور مهاجر پیشگام مکتب “جنگلشناسی همگام با طبیعت” در ایران بود و عقیده داشت که برای مدیریت جنگل باید از طبیعت و فرایندهای اکولوژیک الگو گرفت.

ایشان یکی از ۲۰ شاگردی بود که پروفسور Hans Leibundgut، از پیشگامان مکتب همگام با طبیعت در جهان، تربیت کرده بود. علاوه‌بر دانش آکادمیک و احاطه علمی بر موضوع جنگلشناسی، ایشان در رابطه با تشکیلات و مدیریت جنگل‌ها نیز صاحب‌نظر بود. استاد مروی مهاجر بر این باور بود که برای مدیریت جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور، نیاز به یک ساختار تشکیلاتی قوی و مستقل است و همواره بر استقلال ساختار مدیریت جنگل‌ها و مراتع از مدیریت کشاورزی تأکید داشت.

دکتر مروی مهاجر دیدگاه صرف بهره‌برداری چوب از جنگل‌های هیرکانی را نادرست و دوره توقف بهره‌برداری و کاهش فشار بر جنگل‌ها را برای این جنگل‌ها ضروری می‌دانست.

استاد محمدرضا مروی مهاجر پس از گذراندن یک دوره بیماری، در ۱۲ مهر ۱۳۹۸ در شهر فرانکفورت آلمان چشم از جهان فروبست و جامعه جنگل‌بانی کشور را به سوگ نشاند. خانواده بزرگ مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، بویژه، بخش تحقیقات جنگل مؤسسه این مصیبت را به همه جنگل‌بانان این مرزوبوم تسلیت عرض می‌کند.

دسته بندی اخبار و تازه های جنگل اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت