روش های حمایت از بانک ژن منابع طبیعی

بانک ژن منابع طبیعی ایران

اهداف و وظایف

  • قبول سرپرستی بذر
    • قبول سرپرستی یک بذر (حامی فردا)
    • قبول سرپرستی بذر‌های یک گونه از يک منطقه (حامي زادگاه‌ من)
    • نجات یک گونه (حامی ایران سبز)
  • اقتصاد سبز
  • هدیه به بانک ژن
  • ارثیه سبز
  • وقف سبز
  • گالری نبض طبیعت

قبول سرپرستی بذر

روزانه ۴ گونه گیاهی در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند. این واقعیت تلخ خود نشان دهنده‌ی ضرورت حفاظت از گونه‌های در خطر و کلید حمایت از خدمات بانک ژن منابع طبیعی است. با قبول سرپرستی بذرها، شما می‌توانید به بانک ژن منابع طبیعی کمک کنید تا از آینده گیاهان ایران حفاظت کند.

با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان مسئولیت سرپرستی یک بذر را قبول کنید و یا با پرداخت یم میلیون تومان یک گونه گیاهی را از خطر انقراض نجات دهید.

با کمک به بانک ژن منابع طبیعی، از آینده گیاهان ایران حفاظت کنید

بخشی از مهمترین پروژه حفاظتی ایران در بانک ژن منابع طبیعی باشید

بانک ژن منابع طبیعی ایران بیش از ۴۷ هزار جمعیت گیاهی از ۳۵۰۰ گونه گیاهی منابع طبیعی ایران را نگهداری می‌کند و

  • شما فقط با پرداخت ۶۰ هزار تومان می‌توانید مسئولیت سرپرستی یک بذر راقبول نموده و یک گونه گیاهی را نجات دهید،
  • شما با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان می‌توانید بذرهای یک گونه از زادگاه‌تان را بپذیرید،
  • یا با پرداخت ۱ میلیون تومان یک گونه را از خطر انقراض نجات دهید.

پاسخ به سوالات شما

چگونه سرپرستی بذرها را بپذیرم؟

به سه طریق زیر می توانید سرپرستی بذر را قبول کنید

  1. قبول سرپرستی یک بذر

با پرداخت مبلغ ۶۰ هزار تومان و قبول سرپرستی یک بذر، فایل یک گواهی تمام رنگی به همراه عکس گیاه به شما و یا هر کسی که شما درخواست کنید توسط ایمیل تحویل می‌گردد. نام شما به عنوان طرفدار نجات گونه‌ها در بانک ژن منابع طبیعی ثبت می‌گردد.

  1. قبول سرپرستی بذر‌های یک گونه از زادگاه‌تان

با پرداخت مبلغ ۲۰۰ هزار تومان و قبول سرپرستی بذر‌های یک گونه از زادگاه‌تان، فایل یک گواهی تمام رنگی به همراه عکس گیاه به شما و یا هر کسی که شما درخواست کنید توسط ایمیل تحویل می‌گردد. نام شما به عنوان طرفدار نجات گونه‌ها در بانک ژن منابع طبیعی ثبت می‌گردد.

  1. نجات یک گونه

با پرداخت ۱ میلیون تومان و نجات یک گونه از خطر انقراض، فایل یک گواهی تمام رنگی به همراه عکس گیاه به شما و یا هر کسی که شما درخواست کنید توسط ایمیل تحویل می‌گردد. نام شما به عنوان طرفدار نجات گونه‌ها در بانک ژن منابع طبیعی ثبت می‌گردد. نام شما در قسمت گونه‌های حمایت شده و معرفی حامیان وبگاه بانک ژن منابع طبیعی درج می‌گردد.

در قبال قبول سرپرستی یک بذر چه چیزی دریافت می‌کنم؟

  • شما فایل یک گواهی تمام رنگی به نام خودتان یا یک ایمیل بانضمام یک فایل pdf از گواهی دریافت می‌کنید که می‌توانید آن را دانلود و پرینت کنید. اگر شما مسئولیت نگهداری یک بذر را به عنوان یک هدیه برای شخصی خریده‌اید، شخص دریافت کننده هدیه یک ایمیل مبنی براینکه شما به عنوان هدیه سرپرستی یک بذر را به صاحب ایمیل تقدیم نموده‌اید دریافت می‌کند.
  • در انتهای هر سال، می توانید سرپرستی بذرتان را تمدید کنید
  • متاسفانه ما نمی‌توانیم بذر گونه‌ای که سرپرستی آن را قبول کرده‌اید را به شما بدهیم.

گواهی در اندازه A4، تمام رنگی، اختصاصی، با عکس و نام لاتین بذر مورد حمایتتان و درج نام شما است. اگر شما سرپرستی یک بذر را به عنوان هدیه خریده‌اید، نام دریافت‌کننده و مناسبت هدیه هم درج می‌شود. شما می‌توانید یک پیام هم در گواهی خود اضافه کنید.

نمونه  از گواهی  سرپرستی بذر

bank-gen-certi-278x400

اهداف و وظایف

آیا امکان دارد گواهی سرپرستی یک بذر را به چند نفر هدیه بدهم؟

ما گواهی سرپرستی یک بذر را بوسیله ایمیل به شما می‌فرستیم و شما می‌توانید به هر کسی که مایل هستید بفرستید و یا پرینت بدهید. اگر شما درخواست دریافت بسته “قبول سرپرستی یک بذر” را از طریق پست دارید، با پرداخت مبلغ ۲۰ هزار تومان به عنوان هزینه پست و ارسال، یک گواهی تمام رنگی A4، به همرا عکس گونه مورد حمایت‌تان به آدرس درخواست شده (فقط برای ایران) ارسال خواهد شد. فقط یک بسته برای قبول هر سرپرستی ارسال خواهد شد.

چگونه پول من یک گونه را نجات می‌دهد؟

تمام گونه‌هایی که در فهرست کمپین “قبول سرپرستی یک بذر برای نجات یک گونه” قرار دارند، گونه‌هایی هستند که بذر آنها در بانک ژن منابع طبیعی جمع‌آوری و ذخیره شده است. هدیه شما برای نگهداری آن بذر در بانک ژن منابع طبیعی و نیز جمع‌آوری گونه‌های بیشتر در آینده صرف خواهد شد. حمایت مالی شما از بذور در بانک ژن منابع طبیعی ماندگار خواهد شد. بعلاوه نام حامیان نجات گونه‌ها در بخش گونه‌های حمایت شده وبگاه بانک ژن منابع طبیعی ثبت خواهد شد.

با قبول سرپرستی یک بذر، در هزینه‌های جاری نگهداری بانک ژن منابع طبیعی مشارکت نمایید و نقش مهمی در حفاظت گونه‌های گیاهی ایفا کنید.

برای قبول سرپرستی بذر به سایت قبول سرپرستی بذر www.nrgb.rifr-ac.ir مراجعه نمایید.

ایمیل:nrgb@rifr-ac.ir       

تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۰ ۰۲۱  (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

موبایل: ۰۹۳۰۸۱۲۲۲۷۳  (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

پیام رئیس گروه بانک ژن منابع طبیعی

درحال حاضر تقریباً ۲۰۰۰ از ۸۰۰۰ گونه گیاهی ایران با خطر انقراض مواجه هستند. بهره‌برداری بیش از حد، از بین بردن گیاهان و تغییر کاربری اراضی، و تغییرات آب و هوایی که در اثر فعالیتهای مخرب انسان صورت می‌گیرد منجر به از بین رفتن گونه‌های گیاهی می‌شود.

هدف بانک ژن منابع طبیعی حفاظت از گیاهان، بویژه گیاهان بومی، انحصاری، در خطر و مفید برای آینده است. ما تاکنون بیش از ۴۰% از گونه‌های گیاهی طبیعی ایران را ذخیره نموده‌ایم. ما می‌خواهیم بذر کلیه گونه‌های قابل حفاظت را ذخیره کنیم. الویت ما گیاهان و رویشگاه‌هایی است که بیش از سایرین در معرض خطر تغییرات آب و هوایی و فعالیتهای انسانی قرار دارند. بعلاوه ما توجه ویژه‌ای به حفاظت از گیاهانی داریم که با خطر انقراض مواجه بوده و یا دارای پتانسیل استفاده در کشاورزی هستند.

ما با دانستن این واقعیت تلخ که ۲۴۰۰ گونه گیاهی ایران در معرض خطر انقراض قرار دارند، نمی‌توانیم کناری بنشینیم و شاهد نابودی گونه‌های گیاهی باشیم. اگر نسبت به نابودی گونه‌های گیاهی بی‌تفاوت بمانیم، نه‌تنها موجودات و حیواناتی را که زندگی‌شان وابسته به گیاهان است را از دست می‌دهیم، بلکه در نهایت خودمان را نیز از بین می‌بریم.

بیایید در کمپین “قبول سرپرستی یک بذر برای نجات یک گونه” مشارکت کنید. زیرا ما در بانک ژن منابع طبیعی برای نجات گونه‌های گیاهی به کمک شما نیاز داریم.

با قبول سرپرستی یک بذر، یا نجات یک گونه، شما می‌توانید به ما کمک کنید تا از آینده گیاهان ایران حفاظت کنیم. با قبول سرپرستی یک بذر، ما در بانک ژن منابع طبیعی به شما اطمینان خواهیم داد که گونه مورد حمایت‌تان هیچگاه منقرض نخواهد شد.

هدیه به بانک ژن

مدعی گوید که با یک گل نمی‌گردد بهار                           من گلی دارم که دنیا را گلستان می کند

روزانه ۴ گونه گیاهی در معرض خطر انقراض قرار می‌گیرند. این واقعیت تلخ خود نشان دهنده‌ی ضرورت حفاظت از گونه‌های در خطر و کلید حمایت از خدمات بانک ژن منابع طبیعی است.شما به عنوان دست اندرکار و دوستدار محیط زیست می توانید با اهداء هر مبلغی که در توان دارید در حفاظت از منابع طبیعی و سرمایه گذاری برای نسلهای آینده شرکت کنید.

با کمک به بانک ژن منابع طبیعی، از آینده گیاهان ایران حفاظت کنید

بخشی از مهمترین پروژه حفاظتی ایران در بانک ژن منابع طبیعی باشید

مالیات سبز

واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی براساس معیارهائی نظیر شدت، مدت، نوع و مکان آلایندگی، مشمول مالیات سبز با نرخ های نیم، یک و یک و نیم درصد به ماخذ فروش یا درآمد ارائه خدمات هستند. مالیات سبز علاوه بر اینکه محیط زیست ما را پاک تر و قابل زیست تر می‌کند به ارتقای استاندارد واحدهای تولیدی نیز کمک خواهد کرد و انگیزه بیشتری به تولیدکنندگان برای بهبود محیط زیست می دهد.

پرداخت مالیات سبز به بانک ژن منابع طبیعی ایران که از مهمترین نهادهای حفاظت از گونه های طبیعی ایران است می تواند نقش مهمی در حفاظت از طبیعت داشته باشد.

واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و خدماتی به عنوان “حامیان اقتصاد سبز” با نجات جمعیت بذری گونه های در خطر انقراض از گنجینه بانک ژن، و عقد تفاهم نامه رسمی با موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، یک تقدیرنامه از کار نیک واحد مربوطه دریافت می نمایند. واحد شما به مراسم ” نجات گونه‌ها” در باغ گیاهشناسی ملی ایران دعوت می‌شود. نام واحد شما در قسمت گونه‌های حمایت شده وبگاه بانک ژن منابع طبیعی درج می‌گردد.

گروه صنعتی ایران خودرو در راستای اقتصاد سبز و همسو با مسئولیتهای اجتماعی سازمان متبوع، اقدام به قبول سرپرستی ۱۳۹۶ جمعیت بذری از گنجینه بانک ژن منابع طبیعی ایران نموده است.

تصویر تقدیرنامه ایران خودرو

براي عقد تفاهم‌نامه در جهت پرداخت مالیات سبز  به سايت قبول سرپرستي بذر www.nrgb.rifr-ac.ir مراجعه نماييد.

ايميل:nrgb@rifr-ac.ir       

تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۰ ۰۲۱  (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الي ۱۵)

موبایل: ۰۹۳۰۸۱۲۲۲۷۳  (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الي ۱۵)

ارثیه سبز
ایرانیان باستان مبلغی از ارثیه خود را برای صرف امور خیریه اختصاص می دادند. آنها اعتقاد داشتند ارثیه ای که بخشی از آن در امور خیر صرف نشود برکت ندارد. به رسم نیاکانمان، بخشی از ارثیه خود را برای حفاظت از گونه های گیاهی سرزمینمان، اعطا نموده تا برکت کار نیک‌مان باعث سبزی و برکت میراثمان گردد. بذرهای بسیاری در بانک ژن منابع طبیعی چشم انتظار مهر شما هستند.

خوش آن که حلقه‌های سر زلف واکنی     دیوانگان سلسله‌ات را رها کنی

کار جنون ما به تماشا کشیده است     یعنی تو هم بیا که تماشای ما کنی

کردی سیاه زلف دوتا را که در غمت     مویم سفید سازی و پشتم دوتا کنی

تو عهد کرده‌ای که نشانی به خون مرا     من جهد میکنم که به عهدت وفا کنی

من دل ز ابروی تو نبرم به راستی     با تیغ کج اگر سرم از تن جدا کنی

گر عمر من وفا کند ای ترک تندخوی     چندان وفا کنم که تو ترک جفا کنی

سر تا قدم نشانه‌ی تیر تو گشته‌ام      تیری خدا نکرده مبادا خطا کنی

تا کی در انتظار قیامت توان نشست     برخیز تا هزار قیامت به پا کنی

دانی که چیست حاصل انجام عاشقی     جانانه را ببینی و جان را فدا کنی

شکرانه‌ای که شاه نکویان شدی به حسن     می‌باید التفات به حال گدا کنی

حیف آیدم کز آن لب شیرین بذله‌گوی     الا ثنای خسرو کشورگشا کنی

ظل اله ناصردین شاه دادگر     کز صدق بایدش همه وقتی دعا کنی

شاها همیشه دست تو بالای گنج باد     من هی غزل سرایم و تو هی عطا کنی

آفاق را گرفت فروغی فروغ تو     وقت است اگر به دیده‌ی افلاک جا کنی

فروغی بسطامی

برای اهداء میراث خود به سایت قبول سرپرستی بذر www.nrgb.rifr-ac.ir مراجعه نمایید.

ایمیل:nrgb@rifr-ac.ir

تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۰ ۰۲۱ (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

موبایل: ۰۹۳۰۸۱۲۲۲۷۳ (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

وقف سبز
اولویت های وقف در زمان‌ها و اعصار مختلف باهم تفاوت دارند یعنی زمانی اولویت با حمام عمومی و کاروانسرا بود ولی امروزه یکی از اولویت‌هایی که مستقیماً با سلامت افراد و آینده‌ی حیات بر روی زمین اثر دارد، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی است. آنچه امروزه به عنوان حفظ محیط زیست در جهان مطرح می شود و پیروان و طرفداران بسیاری به ویژه در حوزه فکری و فرهنگی دارد و نوعی پاسخ گویی به نگاه دوره‌ی جدید در تسلط بر طبیعت است، ما در سنت موقوفه ی قدیم شاهد جلوه های زیبایی از آن بوده ایم. یک نمونه آن درباره پرندگان مهاجر است. کشور ما محل عبور پرندگان مهاجر است که در فصل سرما از مناطق سرد سیری به طرف جنوب ایران پرواز می کنند، در موقوفات ما در قرن ها پیش برای غذای این پرندگان پیش بینی لازم شده است. برای پرندگانی که زمستان ها را در تالاب های ایران می گذراندند از درآمد های زمین های موقوفه ی کشاورزی سهمی تعیین می شده تا در ماه هایی که دانه به سختی در اختیار آنها قرار می گرفت، دانه ها را بریزند و از تلف شدن پرندگان جلوگیری کنند. در روستای عزآباد استان یزد موقوفه ای بوده است که منافع آن باید صرف غذای سگ کور شود.

بانک ژن منابع طبیعی ایران بیش از ۴۰۰۰ گونه گیاهی منابع طبیعی ایران را نگهداری می‌کند. نگهداری بذور گیاهان طبیعی بسیار پرهزینه است. با وقف سبز، و کمک به بانک ژن منابع طبیعی، از آینده گیاهان ایران حفاظت کنید.

چاه ها و نخلستان هایی که امیرالمومنین(ع) با دستان خود فراهم کرده و وقف کرده اند هنوز هم در اطراف مسجد شجره ماندگار است


برای وقف به سایت قبول سرپرستی بذر www.nrgb.rifr-ac.ir مراجعه نمایید.

ایمیل:nrgb@rifr-ac.ir

تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۰ ۰۲۱ (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

موبایل: ۰۹۳۰۸۱۲۲۲۷۳ (شنبه تا چهارشنبه، ساعت ۹ الی ۱۵)

گالری نبض طبیعت

اولین نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری مرتبط با طبیعت در ایران

 بانک ژن منابع طبیعی ایران، گالری نبض طبیعت را به عنوان اولین  نمایشگاه و فروشگاه آثار هنری مرتبط با طبیعت در ایران در سال ۱۳۹۴ افتتاح نموده بود تا عشق به طبیعت در جان هنرمندان و هنردوستان جاودان گردد. این گالری از سال ۱۳۹۷ به صورت مجازی به کار خود ادامه می دهد.

در این گالری آثار هنری هنرمندان و حامیان نجات گونه های گیاهی ایران شامل نقاشی، عکاسی، مجسمه سازی و حجم و …. برای نمایش و فروش عرضه می‌گردد. بخشی از بهاء فروش آثار هنری، صرف نگهداری بذور بانک ژن منابع طبیعی ایران می شود.

  دستورالعمل اجرایی خلق و عرضه آثار هنری از بذور بانک ژن منابع طبیعی ایران

  1. بازدید هنرمند از کلکسیون بذور بانک ژن منابع طبیعی ایران
  2. در صورت اظهار تمایل هنرمند به خلق اثر، تکمیل فرم اطلاعات شخصی و امضاء تفاهم نامه در مورد نحوه عرضه و نمایش اثر
  3. مشاهده میکروسکوپی از کلکسیون بذور بانک ژن منابع طبیعی ایران و انتخاب بذر
  4. عرضه اثر روی وبگاه قبول سرپرستی بذر در گالری نبض طبیعت

برای دریافت اطلاعات به سایت بانک ژن منابع طبیعی در قلب باغ گیاه شناسی ملی ایران مراجعه نمایید:

سایت: www.nrgb.rifr-ac.ir

 ایمیل:    nrgb@rifr-ac.ir

تلفن: ۵-۴۴۷۸۷۲۸۰ ۰۲۱  (تماس در ساعات و روزهای اداری)

موبایل: ۰۹۳۰۸۱۲۲۲۷۳  (تماس در ساعات و روزهای اداری)