دستاوردها

بخش تحقیقات جنگل

پژوهش‌های انجام شده در بخش تحقیقات جنگل تاکنون منجر به انتشار ده‌ها عنوان کتاب، گزارش نهایی طرح‌های تحقیقاتی، مقالات علمی- پژوهشی داخلی و خارجی،  مقالات علمی- ترویجی، دستنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های فنی شده است. موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های تحقیقاتی بخش که منجر به تألیف کتاب‌های تخصصی شده‌اند، قابل ذکر است:

۱- بررسی سازگاری گونه‌های جنگلی بومی و غیربومی در اقصی نقاط کشور که منجر به انتشار ۱۰ جلد کتاب شده است.

۲-مطالعات چندموضوعی در جنگل‌های تحقیقاتی در نواحی رویشی مختلف که نتایج آن در ۳ جلد کتاب برای نواحی هیرکانی و زاگرس منتشر شده است.

۳- مطالعات شناسایی و روش‌های احیاء جنگل‌های زاگرس در قالب چندین طرح تحقیقاتی که نتایج آنها منجر به انتشار ۵ جلد کتاب شده است.

۴- شناخت رویشگاه‌ها و بررسی روش‌های احیای جنگل‌های ارس در قالب چندین طرح تحقیقاتی که منجر به انتشار ۲ جلد کتاب در این زمینه شده است.

۵- بررسی، پهنه‌بندی و تعیین مناسب‌ترین مناطق و روش‌های احیای جنگل‌های حرا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در قالب ۳ طرح تحقیقاتی ملی که نتایج آنها منجر به انتشار ۳ جلد کتاب شده است.

۶- مطالعات فیزیولوژی گونه‌های مختلف جنگلی در ایران در قالب چندین طرح تحقیقاتی که نتایج آن در یک جلد کتاب منتشر شده است.

علاوه بر موارد مذکور، طرح‌های پژوهشی مهم دیگری نیز توسط پژوهشگران این بخش انجام شده که نتایج و دستاورد‌های آنها در قالب گزارش‌های نهایی، مقالات علمی- پژوهشی و علمی- ترویجی قابل دسترس علاقمندان هستند. درنتیجه اجرای این تحقیقات، موارد زیر به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردهای تحقیقاتی بخش قابل ذکر هستند:

۱- تعیین تیپولوژی توده‌های جنگلی و مدیریت جنگل‌های شمال به طریق دانه‌زاد ناهمسال و دانه‌زاد همسال

۲- تعیین نیاز رویشگاهی و آت‌اکولوژی گونه‌های مهم جنگلی در ایران

۳- تعیین نیاز کودی نهال‌های گونه‌های مختلف جنگلی در نهالستان‌های جنگلی شمال کشور

۴- بررسی علل زوال جنگل‌های بلوط زاگرس و راهکارهای مقابله با آن

۵- شناسایی و تکثیر قارچ‌های میکوریزی همزیست با گونه‌های جنگلی و تولید نهال‌های جنگلی دارای همزیستی میکوریزی

۶- تعیین سطح جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای

۷- شناسایی و تهیه اطلس درختان کهن‌سال ایران و تولید نهال از آن‌ها

۸- تعیین تکنیک‌های مناسب ذخیره نزولات برای کشت دیم گونه‌های جنگلی در مناطق خشک و نیمه‌خشک کشور

۹- شناسایی گونه‌های جنگلی مناسب برای گیاه‌پالایی و احداث جنگل‌کاری با استفاده از منابع آبی نامتعارف

نشریه تحقیقات جنگل و صنوبر ایران نیز از بروندادهای مهم بخش تحقیقات جنگل به‌شمار می‌رود. این نشریه از سال ۱۳۷۷ منتشر شده و بر اساس نامه شماره ۷۱۳۵/۳ مورخ ۱۳۸۴/۱۲/۲۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای درجه علمی-پژوهشی است. نام ابتدایی این نشریه، تحقیقات جنگل و صنوبر بوده که از شماره ۴ به تحقیقات جنگل و صنوبر ایران تغییر نام یافته است. در حال حاضر این نشریه به‌صورت فصلنامه منتشر می‌شود. هدف این نشریه انتشار یافته‌های پژوهشی جدید در یکی از زمینه‌های تحقیقات جنگل و صنوبر ایران (مرتبط با رویشگاه‌های جنگلی ایران شامل جنگل‌های هیرکانی، زاگرس، ارسباران، ایرانو تورانی و خلیج و عمانی) است که برای نخستین بار منتشر می‌شوند. موضوعات روز علوم جنگل در داخل کشور، دارای اولویت بررسی هستند. مقالات این نشریه به زبان فارسی چاپ شده و فقط چکیده انگلیسی مقاله و منابع مورد استفاده در داخل متن و در فهرست منابع به زبان انگلیسی چاپ می‌شوند. به استناد آخرین آمار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) مربوط به سال ۱۳۹۴، این نشریه دارای بیشترین درجه کیفی (Q1) بوده و ضریب تأثیر (IF) آن ۰/۱۵۳ است. همچنین، این نشریه در مراسم هفته کتاب که در آبان ماه ۱۳۹۶ در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، به‌عنوان نشریه برتر سازمان انتخاب گردید.

همچنین، تاکنون یک همایش بین‌المللی و ۳ همایش ملی توسط بخش تحقیقات جنگل برگزار شده که نتیجه آن‌ها در قالب ۴ مجموعه مقالات به شرح  زیر منتشر شده است:

  • مجموعه مقالات هفتمین سمینار بین‌المللی راش
  • مجموعه مقاله‌های همایش ملی آینده جنگل‌های ایران
  • تحقیقات جنگل و صنوبر ایران ۱۰ (۱) ویژه دومین همایش ملی بنه یا مروارید سبز، جلد اول
  • تحقیقات جنگل و صنوبر ایران ۱۰ (۲) ویژه دومین همایش ملی بنه یا مروارید سبز، جلد دوم